Treemaps – novy report v Google Analytics

Jedna z nejkrasnejsich veci na praci v online marketingu je, ze mate kazdou chvili Vanoce. Spocitejte si schvalne, s kolika nastroji pracujete aspon na tydenni bazi … nebudu vas napinat, v mem pripade je jich … nepocitane :) Kazdy z nich obvykle vyda tak jednu novou vyznamnou featurku za 1 – 3 mesice. Prasecihlava takto nachazi darky pod stromeckem v prumeru dvakrat do tydne.  Mezi jeden z nejnovejsich patri prave Treemaps.

Co jsou Treemaps?

Pojem Treemapping jste mozna zaslechli kdysi ve skole nebo na kalbe clenu matematickeho-vedeckeho krouzku. Prave tuto metodu vizualizace dat nyni vyuziva nove zobrazeni vykonu vasich AdWords kampani v Google Analytics. Treemaps by vam mely pomoct na prvni pohled identifikovat vyjimecne vykonne kampane / reklamni sestavy / klicova slova, nebo naopak ty, co stoji za starou backoru (jak se do cestiny 21. stoleti preklada “suck”??). Najdete je pod Acquisition > AdWords > Treemaps a logicky funguji jen v pripade, ze mate propojene ucty Analytics a AdWords.

Kampane jsou zobrazeny jako obdelniky, jejichz rozmer udava velikost vybrane primarni metriky a barva napovida pozitivni nebo negativni trend sekundarni metriky. Intuitivne – zelene spektrum znaci dobre vysledky, cervene spektrum naopak.

Jak se daji vyuzit?

Zda se, ze nejlepsi uplatneni maji pri porovnavani kampani / sestav / KWs mezi sebou. V pripade porovnavani totiz absolutni cisla casto nehraji zadnou roli (je vam jedno, zda kampan A mela 1000 kliku a kampan B 500, ci to bylo 2000 : 1000) a dulezity je pomer. Za teto situace je pro rozhodovani mnohem lepsi graficke znazorneni nez tabulka ci bezne typy grafu.  Treemaps krasne nahravaji posouzeni metodou KV, tedy “Kouknu a Vidim“, kterou propagoval nas fyzikar (bohuzel v pripade Prasecihlavy se z teto metody casto stavala pribuzna, avsak vyrazne mene uspesna, metoda KN – “Kouknu a Nic Nevidim” … no ale to jsme odbocili :) ).

Posudte sami na prikladu nakladu (primarni metrika → plocha obdelniku) oproti bounce rate (sekundarni metrika → barva):

treemaps google analyticsI kdyz nevidite absolutni cisla, na prvni pohled dokazete posoudit efektivitu vynalozenych prostredku. Kampan vlevo se zda byt popelnici na penize – pozira zdaleka nejvetsi cast rozpoctu a pritom vysoke procento uzivatelu odchazi → logickym krokem by bylo ji vylepsit ci omezit (tato konkretni kampan ma jine kvality, ale to pro tento ilustracni priklad neni dulezite). Naopak kampan vpravo je evidentne efektivnejsi → dobrym krokem by mohlo byt teto kampani navysit budget, pokud to lze.

V dalsim prikladu porovnavam pocet kliku a konverzni pomer displayovych kampani:

Treemaps Google AnalyticsOpet na prvni pohled muzeme udelat 2 zavery:

1. Neco, co uz vime: Treemap dokazuje, ze remarketing (tri obdelniky vpravo dole) ma lepsi vysledky, nezli obecny display

2. Neco, co jsme nevedeli: Kampan vlevo nahore a kampan vpravo dole, ze kterych na vas mrka Prasecihlava, maji totozne geograficke zacileni a vetsinu nastaveni. Horni kampan je puvodni, dolni nova, u ktere jsme se rozhodli vyznamne zpresnit cileni. Vysledek je presne takovy, v jaky jsme doufali – zacileni zmensilo dosah, ale zpusobilo vyrazne zlepseni konverzniho pomeru. Protoze slo o pokus, zatim tuto novou kampan “dusime”. Logickym krokem vsak bude starou kampan vypnout a volny rozpocet presunout na novou.

Se kterymi metrikami Treemaps pracuji?

Neni jich tolik, kolik jsem cekala, ale preci jen jde o beta funkcionalitu. Hrat si tedy muzete zatim s temito metrikami (snad omluvite, ze jsou v anglictine; priznavam, ze nektere vyrazy pouzivane v GA cesky neznam, tak se nebudu zbytecne ztrapnovat :) ) :

Primarni: Clicks, Cost, Impressions, Revenue, Transactions, Goal Completions, Goal Value, New Users

Sekundarni: CPC, CTR, ROAS, RPC, Average Order Value, E-commerce Conversion Rate, Per Session Value, % New Sessions, Avg. Session Duration, Bounce Rate, Pages/Session, Goal Conversion Rate

Dalsi pro & jsou nejaka proti?

To nejlepsi na konec :) Kazdy z tech obdelniku je rozklikavaci. Funguje tedy stejne, jako tabulkovy report – klikem se dostanete o uroven hloubeji. Tedy z kampane na sestavy, ze sestav na klicova slova.

Nevyhody? Treemaps vam bohuzel ukazou max. 15 polozek. Z dalky uz slysim plakat eshopare… Ale neda se nic delat, dava to smysl. Vetsi pocet by asi byl na ukor prehlednosti, ktera, jak jsem se vam snazila ukazat, je hlavni prednosti teto nove GA featurky.

Paste your AdWords Remarketing code here